לימודי החברה האזרחית והמגזר השלישי – לכול
ד"ר ירון סוקולוב, המכון לאחריות אזרחית, המרכז ללימודים אקדמיים, אור יהודה
ד"ר ניסן לימור, המכון לאחריות אזרחית, המרכז ללימודים אקדמיים, אור יהודה
רמי הוד, המכון לאחריות אזרחית, המרכז ללימודים אקדמיים, אור יהודה
ysokolov@netvision.net.il, nsn@netvision.net.il
ארגוני החברה האזרחית והמגזר שלישי עניינם בארגונים שאינם חלק ממוסדות המדינה (NGOs), מטרתם העיקרית אינה השאת רווחים, הם אינם מחלקים מנכסיהם לחבריהם, ומטרת פעילותם היא, בדרך כלל, לתועלת הקהילה והציבור.
התפתחותם המואצת של ארגונים ללא-כוונת רווח (אלכ"רים), העמידה אותם כגורמים מרכזיים בחברה ובכלכלה של המדינות הדמוקרטיות, מהווים גורם מרכזי ביצירת סולידריות חברתית, אכפתיות ודאגה לזולת, יצירת אמון בחברה וליצירת הון החברתי. מאז שלהי המאה ה-20 תרומתם והשפעתם הולכות גוברות. את התפתחותם המואצת ניתן לראות, בין השאר, בעליית במספר הארגונים, בהיקף פעילותם, במספר המועסקים בהם ובתרומתם לתוצר הלאומי. תופעות אלה תקפות בישראל כבעולם. מספר גורמים הביאו לשינוי, ביניהם: הקטנת מעורבותן של המדינות בשוק (במיוחד בתחומים החברתיים) , גידול בביקוש לשירותים חברתיים, התגברות מודעות אזרחים לזכויותיהם וליכולתם להשפיע, התפשטות ערכים ותהליכים דמוקרטיים, תהליכי גלובליזציה גישת הרב-תרבותיות והתפתחויות טכנולוגיות (כגון מידע ורשתות חברתיות). במקביל, ממשלות המכירות במגבלות יכולותיהן לספק מענים לאזרחיהן, נדרשו לאמץ מדיניות של שיתוף פעולה עם כלל המגזרים במשק. תופעות אלה לא פסחו על ישראל. המגזר השלישי המקומי נמנה בין הגדולים בעולם.
על אף תרומתם והשפעתם של האלכ"רים, הציבור הרחב, וכך גם אנשי מקצוע במגוון הרחב של שירותי אנוש, חסר ידע על דרכי הפעולה ומשמעות פעילות החברה האזרחית בחברה המודרנית. חסרון זה מונע מיצוי מיטבי של הפוטנציאל המצוי בחברה האזרחית ובשיתוף הפעולה הבין -מגזרי. מחקרים מעידים כי העשרת ידע בקרב אוכלוסיות יעד שונות מגלים עמדות חיוביות יותר כלפי הנושא הנלמד שעשויות להביא גם לשינוי התנהגות.
מטרת המחקר היא בחינת עמדות של סטודנטים לתואר ראשון בבית ספר למנהל עסקים, כלפי לימוד נושאי החברה האזרחית, כחלק מתוכנית לימודיהם. עמדותיהם של סטודנטים בתואר הראשון בבית הספר למנהל עסקים במרכז ללימודים אקדמיים נבחנו לאחר שהשתתפו בקורס בנושא מגזר שלישי וחברה אזרחית. בין ממצאי המחקר: סטודנטים שנחשפו למושגים חברה אזרחית, מגזר שלישי ושינוי חברתי שנלמדו בקורס הם בעלי עמדה יותר חיובית באופן מובהק לגבי חשיבות לימוד המושגים במסגרת לימודי מנהל עסקים. נשים מייחסות חשיבות גבוהה יותר ללימוד נושאי חברה אזרחית ומגזר שלישי. מכאן ניתן להסיק על חשיבות למידתו של נושא זה וחיוניותו לשינויים חברתיים ופיתוח חברה אזרחית פעילה ותורמת.
אנו רואים את המחקר שנעשה כמחקר גישוש (pilot) שמטרתו לפתח מסגרת תיאורטית ומתודולוגית, לבחינת שינוי עמדות והתנהגות מקצועית ואישית כתוצאה מהקניית ידע על מושגי החברה אזרחית והמגזר השלישי בתכניות הלימוד השונות באקדמיה.